Zdjęcie: GEZE GmbH
Zdjęcie: GEZE GmbH
Zdjęcie: GEZE GmbH
Wejście do repliki jaskini z systemem drzwi przesuwnych z napędem Slimdrive SL NT. Zdjęcie: GEZE GmbH
Zdjęcie: GEZE GmbH
Część scenografii na ścieżce edukacyjnej: drzwi łączące wyposażone w automatykę drzwiową Powerturn. Zdjęcie: GEZE GmbH
Wyjście do ścieżki edukacyjnej dwuskrzydłowe automatyczne drzwi przymykowe TSA 160 NT-IS wyposażone w samozamykacze szynowe z integrowanym w szynie ślizgowej mechanizmem regulacji kontroli zamykania (RKZ). Zdjęcie: GEZE GmbH

Miejsce przyciągające tłumy z barwną przeszłością: Gigantyczna replika jaskini Lascaux Technika drzwiowa GEZE: brama do najstarszych dzieł sztuki ludzkości

We francuskim Dordogne firma GEZE wzięła udział w stworzeniu na dzień dzisiejszy najbardziej wyrafinowanej repliki prehistorycznej jaskini Lascaux, w której podziwiać można ponad 2 000 malowideł naskalnych wiernych oryginałom. Historia jaskini jest tak ciekawa, że byłoby niesprawiedliwością skupić się tylko na technologii budowlanej.

Uważa się, że pochodzą z okresu paleolitu, a ich pochodzenie datowane jest przynajmniej na rok 17 000 p.n.e.: malowidła naskalne w oryginalnej jaskini są najstarszym świadectwem sztuki w historii ludzkości. Kiedy Pablo Picasso po raz pierwszy odwiedził Grotte de Lascaux, wyłoniwszy się z niej tak powiedział o sztuce nowoczesnej “Niczego nowego się nie nauczyliśmy”. Odkrycie jaskini przez czterech dociekliwych chłopców podczas włóczęgi po lesie niedaleko miasteczka Montignac w 1940 stało się sensacją. Najlepiej zachowane malowidła prehistoryczne w Europie stały się obiektem zainteresowania ze względu na swoją różnorodność i doskonałość wykonania  - ponad 2 000 postaci i symboli, wśród których dominują motywy zwierzęce. W roku 1979 jaskinia została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO.

Od Lascaux do Lascaux IV

Już od roku 1948 rzesze turystów tłumnie przybywały aby podziwiać oryginalne, trójwymiarowe byki, tury, żubry, bawoły, dzikie konie, jelenie i niedźwiedzie namalowane lub wyryte w skale. Takiego zainteresowania malowidła nie wytrzymały, więc jaskinia została zamknięta w 1963. U stóp wzgórza, w jego zagłębieniu, otworzono trzecią i najbardziej udaną replikę, która otrzymała oficjalną nazwę Centre International d’Art Pariétal - Lascaux IV (Międzynarodowy Ośrodek Sztuki Jaskiniowej). ‘Lascaux IV’ jest kompletną repliką oryginału. Stworzenie repliki stało się konieczne, po tym jak poprzednie przekroczyły swoje granice wytrzymałości na skutek ogromnego natężenia ruchu turystycznego i odwiedzających.

Architektura jaskiniowa a współczesna technologia budowlana

Kompleks budowlany, który otacza jaskinię wygląda jakby się został wstawiony w obniżenie terenu pomiędzy zalesionym wzgórzem a górską doliną i jest czarujący. Pojedyncza boczna fasada i przeszklony dach dostarczają światło do 150-metrowego budynku o spiczastych krawędziach, który zajmuje powierzchnię 8 500 m2. Drugą część budynku stanowi podziemny kompleks komnat jaskini i tuneli - replika oryginalnej jaskini wraz z 900 m2 ścian skalnych. Wykonanie kompleksu było możliwe dzięki inwestycji w wysokości 60 milionów euro, konceptowi jaskiniowemu, który przyniósł międzynarodowe uznanie grupie norweskich architektów Snøhetta, zaangażowaniu prawie 40 artystów, 150 firm oraz wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii budowlanych i muzealnych.

Wielofunkcyjne i eleganckie: automatyka drzwiowa GEZE doskonale komponuje się z otoczeniem

Automatyka drzwiowa GEZE stanowi bramę do najnowocześniejszego świata eksponatów. Dwa systemy automatycznych drzwi przesuwnych wraz z napędami Slimdrive SL NT-FR pełniące funkcje drzwi zewnętrznych prowadzących do dwóch pokaźnych rozmiarów przedsionków, wtapiają się harmonijnie w szklaną fasadę ciągnącą się przez cały budynek. Takie samo rozwiązanie zawierające napęd z serii Slimdrive o długości tylko 7 centymetrów zostało wykorzystane w drzwiach wewnętrznych przedsionków. Wysokie na 3 metry, otwierające się na szerokość ponad 2 metrów, taki “podwójny system” jest wolny od barier i wygodny oraz zapewnia swobodny dostęp do foyer, nawet w szczytowym natężeniu liczby odwiedzających. Szerokość otwarcia, czas otwarcia oraz szybkość zamknięcia drzwi można ustawić indywidualnie. Zastosowanie inteligentnej technologii kontroli pozwala na dostosowanie czasu otwarcia drzwi do przepływu odwiedzających. W miarę wzrostu natężenia liczby przechodzących skrzydło drzwi jest automatycznie przetrzymywane dłużej w pozycji otwartej. Napęd redundantny i technologia kontroli gwarantują bezpieczne opuszczenie budynku w sytuacjach nagłych.

Automatyczne systemy drzwiowe jako część scenografii

Odwiedzający jaskinię mają poczuć się i doznać podobnych wrażeń jak czterej młodzi odkrywcy jaskini. Poprzez ciemną strefę, która pełni funkcję “adaptacyjną”, odwiedzający wkraczają do przedpokoju z dwoma jednoskrzydłowymi drzwiami przesuwnymi z napędem Slimdrive SL NT, umieszczonymi jedne za drugimi. Drzwi w kolorze głębokiej czerni sprawiają wrażenie, że wraz z otwarciem się drzwi do 240 metrowej repliki jaskini otwiera się magiczny sezam z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Zanurzając się w świat obrazów, odwiedzający znajdują sie w naukowym raju z najnowocześniejszą technologią obrazu cyfrowego, który dostarcza głębszej wiedzy niż zwykłe odszyfrowywanie i zrozumienie malowideł z epoki kamienia łupanego.


Z ciemności do światła

Do ścieżki edukacyjnej prowadzą dwuskrzydłowe drzwi manualne, To ułatwia personelowi muzeum kontrolę nad ilością odwiedzających i pozwala na uniknięcie sytuacji, że w środku znajduje się zbyt wielu odwiedzających na raz. Samozamykacze szynowe z integrowanym w szynie ślizgowej mechanizmem regulacji kontroli zamykania to idealne rozwiązanie dla drzwi przeciwpożarowych z niesymetrycznym podziałem. Samozamykacze szynowe z integrowanym mechanizmem regulacji kontroli zamykania, który jest wbudowany w sposób niewidoczny w starannie wykonaną szynę ślizgową, gwarantuje że skrzydło aktywne pozostaje otwarte, czyli “czeka” aż skrzydło bierne się zamknie. Kiedy wszyscy przejdą przez drzwi - zwłaszcza w sytuacji awaryjnej - oba skrzydła drzwi zamkną się znowu bez zakłóceń, tak więc drzwi mogą powrócić do pełnienia swoje funkcji przeciwpożarowej lub przeciwdymnej.

Koordynacja: projekcja i otwieranie drzwi

Automatyczne drzwi przymykowe stanowią część instalacji scenograficznej łączącej sale wystawowe i projekcyjne. The Théatre de l'art pariétal przykłada szczególna uwagę do pokazania znaczenia jaskini Lascaux w badaniu malowideł naskalnych na całym świecie. Kino 3D umożliwia eksplorację oryginalnej jaskini w najmniejszych detalach. Związki pomiędzy malowidłami naskalnymi a sztuką nowoczesną są prezentowane w sposób interaktywny w Galerie de l'imaginaire. Drzwi zamykają się automatycznie jak tylko projekcja może się zacząć i otwierają sie po jej zakończeniu. Czujniki zapewniają niezbędne bezpieczeństwo specjalnych i ciężkich drzwi dźwiękoszczelnych. Dzięki takim drzwiom dźwięki prezentacji nie dochodzą do sąsiedniego pokoju. Nie stanowią one problemu dla “silnego” systemu napędów Powerturn (również 7 cm wysokości!). Poruszają one skrzydła drzwi cicho i z łatwością, jak również stanowią idealne rozwiązanie ułatwiające szybki i  bezpieczny przepływ odwiedzających pomiędzy pomieszczeniami. Funkcja Smart swing umożliwia łatwe ręczne otwarcie drzwi, niezależnie od ich wagi.

Po zakończeniu projekcji

Ostatnią salę projekcyjną opuszcza sie poprzez dwuskrzydłowe automatyczne drzwi przymykowe, a ciągłe otwieranie i zamykanie drzwi odbywa się w sposób niezawodny i wygodny dzięki zastosowaniu napędów TSA 160 NT-IS. Poprzez zastosowanie małego skrzydła pasywnego, drzwi mogą być używane w sposób elastyczny. Parametry ruchu obu drzwi można w tych drzwiach ustawiać indywidualnie. Drzwi zapewniają dostęp oraz zarazem pełnią funkcję wyjścia ewakuacyjnego. W nagłym przypadku można je otworzyć ręcznie i wtedy działają jak drzwi z samozamykaczem.


Rozwiązania dostosowane do potrzeb projektu z gamą produktów GEZE
W celu zapewnienia optymalnego wdrożenia projektu eksperci z firmy projektowo-budowlanej VPEAS z siedzibą w Bordeaux kontrolowali pracę architektów i wykonawców. Wybór komponentów został dokonany w oparciu o ich fachową wiedzę i wieloletnie doświadczenie w zakresie projektów muzealnych.

“Gama produktów GEZE dostarczyła doskonałe rozwiązania dla tego wyjątkowego projektu. Łączą one w sobie funkcjonalność i minimalistyczną estetykę, co jest niezbędne w większości znaczących projektów architektonicznych. Powyższe stwierdzenie odnosi się do systemów drzwi automatycznych jak i do samozamykaczy. GEZE jest jednym z niewielu dostawców wielofunkcyjnych drzwi, które spełniają kryteria projektów architektów oraz wymogi bezpieczeństwa,” mówi Xavier Favand, ekspert z firmy VPEAS.